Rewolucja przemysłowa
Wczesne lata 1900 to czas rewolucji przemysłowej. Wtedy też Winslow Taylor, inżynier i mechanik, a także jeden z pierwszych inżynierów ds. zarządzania, wydał książkę “The Principles of Scientific Management”. Obok pionierskich technik produkcji masowej Henrego Forda, Taylor i jego współpracownicy stworzyli wczesną wizję interakcji między robotnikami, a ich narzędziami.
Toyota podobnie jak Ford wykazała efektywność w dziedzinie inżynierii i produkcji. Stało się to poprzez zrównanie wkładu pracowniczego, z nową technologią. To podejście zmieniło zasady funkcjonowania fabryk.
Dreyfuss: projektowanie dla ludzi
W 1955 roku amerykański projektant przemysłowy Henry Dreyfuss, napisał tekst Projektowanie dla ludzi. W nim pisze:
Gdy punkt kontaktu między produktem a ludźmi staje się punktem tarcia, to projektant przemysłowy zawiódł.
Z drugiej strony, jeśli ludzie czują się bezpieczniejsi, bardziej komfortowo, bardziej efektywni, bardziej skorzy do zakupu – czyli po prostu szczęśliwsi – dzięki kontaktowi z produktem, to projektantowi udało się.
Disnayland
We wczesnym stadium projektu, Walt Disney opisał projekt tymi słowami:
na zawsze stanie się miejscem, gdzie najnowsze technologie będą wykorzystywane do poprawy ludzkiego życia
Jego wyobraźnia w niesieniu ludziom radości do dziś inspiruje projektantów User Experience.
PARC i komputery osobiste
Xerox w latach 1970 za sprawą swojego działu badawczego z Bobem Taylorem na czele, postawił pierwszy krok w kierunku komputerów osobistych. To właśnie wtedy powstały pierwsze metody interakcji komputera z człowiekiem znane nam do dziś interfejs użytkownika (GUI) oraz mysz.
UX Donalda Normana
Wraz z rozwojem technologii cyfrowej, projektowanie skupione na użytkowniku zyskało swój oficjalny termin. User Experience jako sformułowanie zostało użyte po raz pierwszy na początku lat 90, przez amerykańskiego psychologa poznawczego i badacza Donalda Normana. To właśnie dzięki temu wybitnemu projektantowi i specjaliście w dziedzinie interakcji człowiek-komputer, termin ten zyskał na popularności.
Wymyśliłem ten termin ponieważ miałem wrażenie, że pojęcie interfejs użytkownika i użyteczności są zbyt wąskie. Chciałem by istniało sformułowanie które pozwoli określić wszystkie odczucia osoby korzystającej z systemem, interfejsem, fizyczną interakcją czy instrukcjami. Od tego czasu termin rozprzestrzenił się tak bardzo, że zaczyna tracić pierwotne znaczenie.
iPhone
W 2007 roku Steve Jobs zaprezentował światu telefon, który dał początek zupełnie nowej kategorii urządzeń – smartfonom. Produkt okazał się tak rewolucyjny, że pozwolił na lata wyprzedzić konkurencję, która masowo zaczęła kopiować rozwiązania Apple.
Doskonałe połączenie sprzętu i oprogramowania zupełnie odmieniło spojrzenie na fizyczne klawiatury w telefonach komórkowych. W efekcie inni producenci telefonów również zaczęli kłaść nacisk na dostarczanie nie tylko produktu, ale też wspaniałych doświadczeń wynikających z korzystania z niego.
Tesla Model S
W 2012 roku z linii produkcyjnej zjechała pierwsza Tesla Model S. Oczywiście nie był to pierwszy samochód elektryczny, ba nie był to nawet pierwszy samochód elektryczny marki Tesla. Jednakże to właśnie model S wydaje się być tym dla całego rynku motoryzacji, czym był pierwszy iPhone dla branży urządzeń mobilnych. Żaden z dotychczasowych samochodów elektrycznych nie był bowiem w stanie wzbudzić w powszechnej opinii takiej ekscytacji i fascynacji.
Tesla Model S to rewolucja w motoryzacji, która od początków jej istnienia opierała się tylko na ewolucji. Oderwanie od schematów i świeże spojrzenie na produkt, pozwoliło na zaprojektowanie samochodu z wykorzystaniem najnowszych technologii w sposób unikalny. Napęd elektryczny, doskonałe osiągi, a to wszystko sterowane za pomocą 17 calowego monitora z czytelnym i spójnym interfejsem. Mimo 5 lat na rynku i prób podpatrywania Tesli przez innych producentów samochodów, konkurencji nie udało się póki co nawet zbliżyć do pozycji lidera motoryzacyjnej przyszłości.
Przyszłość User Experience
W historii odnotowano wiele kroków milowych w User Experience jednakże, każdy z nich wiązał się z interakcja pomiędzy technlogią, a ludzkością. Biorąc pod uwagę, że istnienie naszego gatunku jest właściwie uzależnione od rozwoju technologii (oczywiście w odległej perspektywie), możemy się spodziewać nowych odkryć UX.
Ja czekam z niecierpliwością…
Źródła:
https://en.wikipedia.org/wiki/Don_Norman
https://en.wikipedia.org/wiki/User_experience_design